Effects of Age at School Entry (ASE) on the Development of Non-Cognitive Skills: Evidence from Psychometric Data
Mühlenweg, A., D. Blomeyer, H. Stichnoth & M. Laucht (2012)
Mühlenweg, A., D. Blomeyer, H. Stichnoth & M. Laucht (2012)
We identify effects of age at school entry (ASE) on the development of child temperament. Our analysis is based on psychometric measures from a longitudinal cohort study of children in the Rhine-Neckar region in central Germany. In children with a higher ASE due to a birthday late in the year, we find more favorable outcomes with respect to several temperamental dimensions: These children are more persistent and less often hyperactive. The findings are robust if we control for the respective temperamental dimension before entering school. We also show that the ASE effect on persistence is stable over time by comparing the children at age eight and age eleven, after the children have entered Germany’s segregated secondary-school tracks. At age eleven, we additionally find significant ASE effects on adaptability to change. Overall, the results point to a high degree of malleability in the considered non-cognitive skills after school entrance.
Investeringsdetalje | Målgruppe | Køn | Effektmål overordnet | Effektmål detaljeret | Effekt | Signifikant | Enhed |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Et år ældre ved skolestart | 0. klasse | Samlet | Trivsel | Andel hyperaktiv ved 8-års-alderen, pct. point | -41,00 | Nej | Ikke standardiseret |
Et år ældre ved skolestart | 0. klasse | Samlet | Trivsel | Tilbagetrukkenhed ved 8-års-alderen | -0,15 | Nej | Standardiseret |
Et år ældre ved skolestart | 0. klasse | Samlet | Trivsel | Beroligelse ved 8-års-alderen | 0,53 | Nej | Standardiseret |
Et år ældre ved skolestart | 0. klasse | Samlet | Trivsel | Tilpasningsevne ved 8-års-alderen | 0,21 | Nej | Standardiseret |
Et år ældre ved skolestart | 0. klasse | Samlet | Trivsel | Emotionalitet ved 8-års-alderen | 0,07 | Nej | Standardiseret |
Et år ældre ved skolestart | 0. klasse | Samlet | Trivsel | Opmærksomhedsevne ved 8-års-alderen | 1,06 | Nej | Standardiseret |
Et år ældre ved skolestart | 0. klasse | Samlet | Trivsel | Reaktionsintensitet ved 8-års alderen | Nej | Standardiseret | |
Et år ældre ved skolestart | 0. klasse | Samlet | Trivsel | Andel irritabilitet ved 8-års-alderen, pct. point | -3,00 | Nej | Ikke standardiseret |
Et år ældre ved skolestart | 0. klasse | Samlet | Trivsel | Biologiske funktioners regularitet ved 8-års-alderen | -0,21 | Nej | Standardiseret |
Et år ældre ved skolestart | 0. klasse | Samlet | Trivsel | Reaktion på ændringer og ekstern stimulans ved 8-års-alderen | -0,48 | Nej | Standardiseret |
Et år ældre ved skolestart | 0. klasse | Samlet | Testresultater | IQ testresultater ved 8-års-alderen | 0,00 | Nej | Standardiseret |
Et år ældre ved skolestart | 0. klasse | Samlet | Trivsel | Andel hyperaktiv ved 11-års-alderen, pct. point | -20,00 | Nej | Ikke standardiseret |
Et år ældre ved skolestart | 0. klasse | Samlet | Trivsel | Tilbagetrukkenhed ved 11-års-alderen | 0,06 | Nej | Standardiseret |
Et år ældre ved skolestart | 0. klasse | Samlet | Trivsel | Tilpasningsevne ved 11-års-alderen | 1,10 | Ja | Standardiseret |
Et år ældre ved skolestart | 0. klasse | Samlet | Trivsel | Emotionalitet ved 11-års-alderen | 0,15 | Nej | Standardiseret |
Et år ældre ved skolestart | 0. klasse | Samlet | Trivsel | Opmærksomhedsevne ved 11-års-alderen | 1,19 | Ja | Standardiseret |
Et år ældre ved skolestart | 0. klasse | Samlet | Trivsel | Reaktionsintensitet ved 11-års-alderen | -0,77 | Nej | Standardiseret |
Et år ældre ved skolestart | 0. klasse | Samlet | Trivsel | Andel irritabilitet ved 11-års-alderen, pct. point | -36,00 | Nej | Ikke standardiseret |
Et år ældre ved skolestart | 0. klasse | Samlet | Trivsel | Biologiske funktioners regularitet ved 11-års-alderen | 0,04 | Nej | Standardiseret |
Et år ældre ved skolestart | 0. klasse | Samlet | Trivsel | Reaktion på ændringer og ekstern stimulans ved 11-års-alderen | -0,81 | Nej | Standardiseret |
Et år ældre ved skolestart | 0. klasse | Samlet | Testresultater | IQ testresultater ved 11-års-alderen | 0,21 | Nej | Standardiseret |