Abstract

Using data from two cohorts of students, we present evidence that children who are relatively old when they enter kindergarten score higher on achievement tests and are less likely to repeat grades or suffer from learning disabilities than their younger classmates. These differences are driven by the accumulation of skill prior to school entry. The test score effects appear during the first few months of kindergarten, before much learning has taken place in school, and are especially pronounced among children from upper-income families. We do not find that the relationship between entrance age and outcomes reflects a heightened ability to learn or greater physical maturity among older children, the most common interpretations of the entrance age effect. The evidence also shows that having older classmates improves a child's test scores but increases the probability of grade repetition and learning disability diagnoses.

Studiedesign
Instrument variabel estimation
Dansk studie
Nej
Nordiske studier
Nej
Fuld reference
Elder TE, Lubotsky DH (2009). Kindergarten entrance age and children's achievement: impacts of state policies, family background, and peers. The Journal of Human Resources; 44(3): 641-683
Investeringsdetalje Målgruppe Køn Effektmål overordnet Effektmål detaljeret Effekt Signifikant Enhed
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Testresultater Item Response Theory (IRT) testresultater, læsning, 0. klasse 8,17 Ja Ikke standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Testresultater Item Response Theory (IRT) testresultater, læsning, 1. klasse 10,67 Ja Ikke standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Testresultater Item Response Theory (IRT) testresultater, læsning, 3. klasse 7,41 Ja Ikke standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Testresultater Item Response Theory (IRT) testresultater, læsning, 5. klasse 8,38 Ja Ikke standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Testresultater Item Response Theory (IRT) testresultater, læsning, 8. klasse 2,27 Ja Ikke standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Testresultater Item Response Theory (IRT) testresultater, matematik, 0. klasse 9,98 Ja Ikke standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Testresultater Item Response Theory (IRT) testresultater, matematik, 1. klasse 10,34 Ja Ikke standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Testresultater Item Response Theory (IRT) testresultater, matematik, 3. klasse 7,27 Ja Ikke standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Testresultater Item Response Theory (IRT) testresultater, matematik, 5. klasse 6,63 Ja Ikke standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Testresultater Item Response Theory (IRT) testresultater, matematik, 8. klasse 1,34 Ja Ikke standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Mentalt helbred Andel ADHD diagnose, pct. point -2,90 Ja Ikke standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Mentalt helbred Andel læringsvanskeligheder, pct. point 0,10 Nej Ikke standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Omgænger Andel omgænger inden 3. klasse, pct. point -13,10 Ja Ikke standardiseret