Analyse af effekten af normeringer på børnenes udfald
Det Økonomiske Råd (2021)
Det Økonomiske Råd (2021)
Dette notat beskriver en analyse af effekten af normeringer i daginstitutioner på børnenes udfald senere i livet, som indgår i kapitlet om tidlig indsats i Dansk økonomi, forår 2021. Analysen finder ikke en signifikant effekt af hverken normeringer eller pædagogandele på børnenes skoleresultater eller kontakt til psykiatrien.
Investeringsdetalje | Målgruppe | Køn | Effektmål overordnet | Effektmål detaljeret | Effekt | Signifikant | Enhed |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pædagogandel øges med 1 pct. point | 0-2 årige | Samlet | Afgangskarakterer | Afgangskarakterer, mundtlig dansk, 9. klasse | 0,02 | Nej | Ikke standardiseret |
Pædagogandel øges med 1 pct. point | 0-2 årige | Samlet | Afgangskarakterer | Afgangskarakterer, skriftligt dansk, 9. klasse | 0,02 | Ja | Ikke standardiseret |
Pædagogandel øges med 1 pct. point | 0-2 årige | Samlet | Afgangskarakterer | Afgangskarakterer, matematik, 9. klasse | 0,00 | Nej | Ikke standardiseret |
Pædagogandel øges med 1 pct. point | 0-2 årige | Samlet | Testresultater | De Nationale Test (DNT) testresultater, læsning, 4. klasse | 0,03 | Nej | Standardiseret |
Pædagogandel øges med 1 pct. point | 0-2 årige | Samlet | Testresultater | De Nationale Test (DNT) testresultater, læsning, 6. klasse | 0,05 | Nej | Standardiseret |
Pædagogandel øges med 1 pct. point | 0-2 årige | Samlet | Testresultater | De Nationale Test (DNT) testresultater, læsning, 8. klasse | 0,09 | Nej | Standardiseret |
Pædagogandel øges med 1 pct. point | 0-2 årige | Samlet | Testresultater | De Nationale Test (DNT) testresultater, matematik, 6. klasse | -0,04 | Nej | Standardiseret |
Pædagogandel øges med 1 pct. point | 0-2 årige | Samlet | Specialundervisning | Andel specialundervisning, pct. point, 7. klasse | -0,02 | Nej | Ikke standardiseret |
Pædagogandel øges med 1 pct. point | 0-2 årige | Samlet | Mentalt helbred | Andel kontakt til psykiatrien, pct. point, 10-årig | 0,03 | Nej | Ikke standardiseret |
Pædagogandel øges med 1 pct. point | 0-2 årige | Samlet | Mentalt helbred | Andel kontakt til psykiatrien, pct. point, 15-årig | 0,03 | Nej | Ikke standardiseret |
Pædagogandel øges med 1 pct. point | 0-2 årige | Samlet | Mentalt helbred | Andel kontakt til psykiatrien, pct. point, 18-årig | -0,08 | Nej | Ikke standardiseret |
Pædagogandel øges med 1 pct. point | 3-5 årige | Samlet | Afgangskarakterer | Afgangskarakterer, mundtlig dansk, 9. klasse | 0,00 | Nej | Ikke standardiseret |
Pædagogandel øges med 1 pct. point | 3-5 årige | Samlet | Afgangskarakterer | Afgangskarakterer, skriftligt dansk, 9. klasse | 0,00 | Nej | Ikke standardiseret |
Pædagogandel øges med 1 pct. point | 3-5 årige | Samlet | Afgangskarakterer | Afgangskarakterer, matematik, 9. klasse | 0,01 | Nej | Ikke standardiseret |
Pædagogandel øges med 1 pct. point | 3-5 årige | Samlet | Testresultater | De Nationale Test (DNT) testresultater, læsning, 4. klasse | 0,00 | Nej | Ikke standardiseret |
Pædagogandel øges med 1 pct. point | 3-5 årige | Samlet | Testresultater | De Nationale Test (DNT) testresultater, læsning, 6. klasse | 0,11 | Nej | Ikke standardiseret |
Pædagogandel øges med 1 pct. point | 3-5 årige | Samlet | Testresultater | De Nationale Test (DNT) testresultater, læsning, 8. klasse | 0,08 | Nej | Ikke standardiseret |
Pædagogandel øges med 1 pct. point | 3-5 årige | Samlet | Testresultater | De Nationale Test (DNT) testresultater, matematik, 6. klasse | 0,03 | Nej | Ikke standardiseret |
Pædagogandel øges med 1 pct. point | 3-5 årige | Samlet | Specialundervisning | Andel specialundervisning, pct. point, 7. klasse | -0,09 | Nej | Ikke standardiseret |
Pædagogandel øges med 1 pct. point | 3-5 årige | Samlet | Mentalt helbred | Andel kontakt til psykiatrien, pct. point, 10-årig | 0,04 | Nej | Ikke standardiseret |
Pædagogandel øges med 1 pct. point | 3-5 årige | Samlet | Mentalt helbred | Andel kontakt til psykiatrien, pct. point, 15-årig | 0,04 | Nej | Ikke standardiseret |
Pædagogandel øges med 1 pct. point | 3-5 årige | Samlet | Mentalt helbred | Andel kontakt til psykiatrien, pct. point, 18-årig | 0,03 | Nej | Ikke standardiseret |