How to cope with dyslexia: The effects of special education on academic performance, personality traits, and well-being
Nielsen SA (2022)
Nielsen SA (2022)
I use Danish administrative data to study the effects of a special education intervention for pupils with severe dyslexia. My empirical approach exploits individual level panel data that allow me to track pupils before and after the initiation of treatment. Using a difference-in-difference strategy in combination with entropy balancing, I find positive and persistent effects of the intervention on pupils’ reading scores, personality traits, and school well-being. The intervention reduces the reading gap to non-dyslexics by 33 percent and the well-being gap by 80 percent.
Investeringsdetalje | Målgruppe | Køn | Effektmål overordnet | Effektmål detaljeret | Effekt | Signifikant | Enhed |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Intensivt læringsforløb med fokus på læsning og stavning | 4. til 8. klasse | Samlet | Testresultater | De Nationale Test (DNT) testresultater, sprogforståelse, 4. til 8. klasse | 0,23 | Ja | Standardiseret |
Intensivt læringsforløb med fokus på læsning og stavning | 4. til 8. klasse | Samlet | Testresultater | De Nationale Test (DNT) testresultater, tekstforståelse, 4. til 8. klasse | 0,22 | Ja | Standardiseret |
Intensivt læringsforløb med fokus på læsning og stavning | 4. til 8. klasse | Samlet | Testresultater | De Nationale Test (DNT) testresultater, afkodning, 4. til 8. klasse | 0,00 | Nej | Standardiseret |
Intensivt læringsforløb med fokus på læsning og stavning | 4. til 8. klasse | Samlet | Trivsel | Samvittighedsfuld, 4. til 8. klasse | 0,17 | Ja | Standardiseret |
Intensivt læringsforløb med fokus på læsning og stavning | 4. til 8. klasse | Samlet | Trivsel | Imødekommenhed, 4. til 8. klasse | 0,06 | Nej | Standardiseret |
Intensivt læringsforløb med fokus på læsning og stavning | 4. til 8. klasse | Samlet | Trivsel | Følelsesmæssig stabilitet, 4. til 8. klasse | 0,15 | Ja | Standardiseret |
Intensivt læringsforløb med fokus på læsning og stavning | 4. til 8. klasse | Samlet | Trivsel | Tilknyttet til skolen, 4. til 8. klasse | 0,15 | Ja | Standardiseret |
Intensivt læringsforløb med fokus på læsning og stavning | 4. til 8. klasse | Samlet | Trivsel | Self-efficacy, 4. til 8. klasse | 0,16 | Ja | Standardiseret |
Intensivt læringsforløb med fokus på læsning og stavning | 4. til 8. klasse | Samlet | Trivsel | Undervisningsmiljø, 4. til 8. klasse | 0,09 | Nej | Standardiseret |
Intensivt læringsforløb med fokus på læsning og stavning | 4. til 8. klasse | Samlet | Trivsel | Klasseledelse, 4. til 8. klasse | 0,20 | Ja | Standardiseret |