Abstract

I use Danish administrative data to study the effects of a special education intervention for pupils with severe dyslexia. My empirical approach exploits individual level panel data that allow me to track pupils before and after the initiation of treatment. Using a difference-in-difference strategy in combination with entropy balancing, I find positive and persistent effects of the intervention on pupils’ reading scores, personality traits, and school well-being. The intervention reduces the reading gap to non-dyslexics by 33 percent and the well-being gap by 80 percent.

Studiedesign
Paneldatamodel
Dansk studie
Ja
Nordiske studier
Nej
Fuld reference
Nielsen SA (2021). How to cope with dyslexia: The effects of special education on academic performance, personality traits, and well-being. Økonomisk Institut. Aarhus universitet. 2021-13
Investeringsdetalje Målgruppe Køn Effektmål overordnet Effektmål detaljeret Effekt Signifikant Enhed
Intensivt læringsforløb med fokus på læsning og stavning 4. til 8. klasse Samlet Testresultater De Nationale Test (DNT) testresultater, sprogforståelse, 4. til 8. klasse 0,23 Ja Standardiseret
Intensivt læringsforløb med fokus på læsning og stavning 4. til 8. klasse Samlet Testresultater De Nationale Test (DNT) testresultater, tekstforståelse, 4. til 8. klasse 0,22 Ja Standardiseret
Intensivt læringsforløb med fokus på læsning og stavning 4. til 8. klasse Samlet Testresultater De Nationale Test (DNT) testresultater, afkodning, 4. til 8. klasse 0,00 Nej Standardiseret
Intensivt læringsforløb med fokus på læsning og stavning 4. til 8. klasse Samlet Trivsel Samvittighedsfuld, 4. til 8. klasse 0,17 Ja Standardiseret
Intensivt læringsforløb med fokus på læsning og stavning 4. til 8. klasse Samlet Trivsel Imødekommenhed, 4. til 8. klasse 0,06 Nej Standardiseret
Intensivt læringsforløb med fokus på læsning og stavning 4. til 8. klasse Samlet Trivsel Følelsesmæssig stabilitet, 4. til 8. klasse 0,15 Ja Standardiseret
Intensivt læringsforløb med fokus på læsning og stavning 4. til 8. klasse Samlet Trivsel Tilknyttet til skolen, 4. til 8. klasse 0,15 Ja Standardiseret
Intensivt læringsforløb med fokus på læsning og stavning 4. til 8. klasse Samlet Trivsel Self-efficacy, 4. til 8. klasse 0,16 Ja Standardiseret
Intensivt læringsforløb med fokus på læsning og stavning 4. til 8. klasse Samlet Trivsel Undervisningsmiljø, 4. til 8. klasse 0,09 Nej Standardiseret
Intensivt læringsforløb med fokus på læsning og stavning 4. til 8. klasse Samlet Trivsel Klasseledelse, 4. til 8. klasse 0,20 Ja Standardiseret