Forandringsteorien bag investeringen: Lavere normering i kommunale daginstitutioner
Hver uddannelsesinvestering i REFUD er underbygget af en forandringsteori, der viser hvorfor og hvordan investeringen kan føre til de forventede økonomiske konsekvenser. Forandringsteorierne er udviklet af VIVE i forbindelse med udviklingen af REFUD og videreudviklet af Børne- og Undervisningsministeriet.
Forandringsteorierne viser en grafisk illustration af de mulige mekanismer mellem investering og økonomiske konsekvenser. De siger ikke i sig selv noget om, hvordan beregningerne skal foretages. I beregningsmodellen kan du foretage beregninger på konsekvenser, der er underbygget af forandringsteorien.
Læs om udviklingen af forandringsteorierne i de tekniske dokumentationsrapporter her.
Med en bedre normering får daginstitutionerne bedre mulighed for at planlægge og lave flere pædagogiske aktiviteter. Og det giver flere børn mulighed for at trives, lære og udvikle sig. Institutionerne vil også være mindre sårbare, når der en medarbejder, som er syg. Og man vil oftere end i dag kunne opdele enkelte stuer i mindre børnegrupper, hvis der er behov for en særlig indsats.
Klik her for at se stor version