Abstract

Rammeforsøget med mere fleksible muligheder for tilrettelæggelse af skoledagen har givet 50 skoler mulighed for at fravige § 14 b (om undervisningens samlede varighed) og § 16 a (om understøttende undervisning) i folkeskoleloven (før ændringerne i maj 2019). Skolerne får dermed øgede muligheder for at tilrettelægge skoledagen i overensstemmelse med lokale prioriteringer, ønsker og behov med fokus på pædagogiske kvalitetsunderstøttende aktiviteter. Forsøget løber fra skoleåret 2017/18 til og med skoleåret 2019/20. Rammeforsøget evalueres i denne rapport. Evalueringen afdækker dels forsøgets effekt på elevernes faglighed og trivsel og dels implementeringen af forsøget. Evalueringen viser, at skolerne har implementeret rammeforsøget på vidt forskellige måder, og de har dermed i høj grad udnyttet den fleksibilitet, der er indlagt i forsøget. Dog er der på nuværende tidspunkt ikke tydelige tegn på, at forsøget har haft den effekt på elevernes faglighed og trivsel, som var forventet.

Studiedesign
Paneldatamodel
Dansk studie
Ja
Nordiske studier
Nej
Fuld reference
Epinion og Pluss (2020). Fleksibel tilrettelæggelse af skoledagen - Evaluering af rammeforsøg i folkeskolen. Epinion og Pluss
Investeringsdetalje Målgruppe Køn Effektmål overordnet Effektmål detaljeret Effekt Signifikant Enhed
To lærere i klassen 3. til 8. klasse Samlet Testresultater De Nationale Test testresultater, læsning, 3. til 8. klasse 9,21 Nej Ikke standardiseret
To lærere i klassen 3. til 8. klasse Samlet Testresultater De Nationale Test testresultater, matematik, 3. til 8. klasse 15,18 Nej Ikke standardiseret
To lærere i klassen 4. til 9. klasse Samlet Trivsel Generel trivsel, 4. til 9. klasse -0,02 Nej Ikke standardiseret
To lærere i klassen 4. til 9. klasse Samlet Trivsel Faglig trivsel, 4. til 9. klasse -0,03 Nej Ikke standardiseret
To lærere i klassen 4. til 9. klasse Samlet Trivsel Social trivsel, 4. til 9. klasse -0,01 Nej Ikke standardiseret
To lærere i klassen 4. til 9. klasse Samlet Trivsel Støtte og inspiration, 4. til 9. klasse -0,03 Nej Ikke standardiseret
To lærere i klassen 4. til 9. klasse Samlet Trivsel Ro og orden, 4. til 9. klasse -0,02 Nej Ikke standardiseret