Fleksibel tilrettelæggelse af skoledagen - Evaluering af rammeforsøg i folkeskolen
Epinion og Pluss (2020)
Epinion og Pluss (2020)
Rammeforsøget med mere fleksible muligheder for tilrettelæggelse af skoledagen har givet 50 skoler mulighed for at fravige § 14 b (om undervisningens samlede varighed) og § 16 a (om understøttende undervisning) i folkeskoleloven (før ændringerne i maj 2019). Skolerne får dermed øgede muligheder for at tilrettelægge skoledagen i overensstemmelse med lokale prioriteringer, ønsker og behov med fokus på pædagogiske kvalitetsunderstøttende aktiviteter. Forsøget løber fra skoleåret 2017/18 til og med skoleåret 2019/20. Rammeforsøget evalueres i denne rapport. Evalueringen afdækker dels forsøgets effekt på elevernes faglighed og trivsel og dels implementeringen af forsøget. Evalueringen viser, at skolerne har implementeret rammeforsøget på vidt forskellige måder, og de har dermed i høj grad udnyttet den fleksibilitet, der er indlagt i forsøget. Dog er der på nuværende tidspunkt ikke tydelige tegn på, at forsøget har haft den effekt på elevernes faglighed og trivsel, som var forventet.
Investeringsdetalje | Målgruppe | Køn | Effektmål overordnet | Effektmål detaljeret | Effekt | Signifikant | Enhed |
---|---|---|---|---|---|---|---|
To lærere i klassen | 3. til 8. klasse | Samlet | Testresultater | De Nationale Test testresultater, læsning, 3. til 8. klasse | 9,21 | Nej | Ikke standardiseret |
To lærere i klassen | 3. til 8. klasse | Samlet | Testresultater | De Nationale Test testresultater, matematik, 3. til 8. klasse | 15,18 | Nej | Ikke standardiseret |
To lærere i klassen | 4. til 9. klasse | Samlet | Trivsel | Generel trivsel, 4. til 9. klasse | -0,02 | Nej | Ikke standardiseret |
To lærere i klassen | 4. til 9. klasse | Samlet | Trivsel | Faglig trivsel, 4. til 9. klasse | -0,03 | Nej | Ikke standardiseret |
To lærere i klassen | 4. til 9. klasse | Samlet | Trivsel | Social trivsel, 4. til 9. klasse | -0,01 | Nej | Ikke standardiseret |
To lærere i klassen | 4. til 9. klasse | Samlet | Trivsel | Støtte og inspiration, 4. til 9. klasse | -0,03 | Nej | Ikke standardiseret |
To lærere i klassen | 4. til 9. klasse | Samlet | Trivsel | Ro og orden, 4. til 9. klasse | -0,02 | Nej | Ikke standardiseret |