Den længere og mere varierende skoledag - En analyse af reformens elementer
Jensen VM, Bjørnholt B, Mikkelsen MF, Nielsen CP, Ladekjær E (2020)
Jensen VM, Bjørnholt B, Mikkelsen MF, Nielsen CP, Ladekjær E (2020)
Børne- og Undervisningsministeriet igangsatte på baggrund af aftalen et omfattende evaluerings- og følgeforskningsprogram – et program, der skal følge folkeskolereformens udmøntning og løbende videreformidle erfaringerne til skole, kommuner, politikere og andre interessenter omkring skolen. Følgeforskningen bygger på systematisk dataindsamling blandt elever, lærere, pædagoger, forældre og skolebestyrelsesformænd på ca. 200 udvalgte skoler samt skoleledere på alle skoler, i forvaltninger og udvalgsformænd i alle landets kommuner. Der er indsamlet data årligt siden 2014.1 Denne rapport undersøger udviklingen i og betydning af reformens elementer for elevernes faglige resultater og trivsel fire år inde i folkeskolereformen. Undersøgelsen bygger på en kombination af registerdata, interview og spørgeskemaundersøgelser fra primært skoleledere, lærere og pædagoger og står derfor på et omfattende og solidt datagrundlag
Investeringsdetalje | Målgruppe | Køn | Effektmål overordnet | Effektmål detaljeret | Effekt | Signifikant | Enhed |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Konvertering af understøttende undervisning til to undervisere i klassen | 4. til 6. klasse | Samlet | Trivsel | Faglig trivsel, 4. til 6. klasse | 0,02 | Ja | Ikke standardiseret |
Konvertering af understøttende undervisning til to undervisere i klassen | 4. til 6. klasse | Samlet | Trivsel | Støtte og inspiration, 4. til 6. klasse | 0,02 | Ja | Ikke standardiseret |
Konvertering af understøttende undervisning til to undervisere i klassen | 4. til 6. klasse | Samlet | Trivsel | Ro og orden, 4. til 6. klasse | 0,03 | Ja | Ikke standardiseret |
Konvertering af understøttende undervisning til to undervisere i klassen | 4. til 6. klasse | Samlet | Trivsel | Generel trivsel, 4. til 6. klasse | 0,02 | Ja | Ikke standardiseret |
Konvertering af understøttende undervisning til to undervisere i klassen | 4. til 6. klasse | Samlet | Fravær | Samlet antal fraværsdage, 4. til 6. klasse | -0,01 | Ja | Ikke standardiseret |
Konvertering af understøttende undervisning til to undervisere i klassen | 4. til 6. klasse | Samlet | Fravær | Andel elever med mere end 5 pct. fraværsdage, 4. til 6. klasse | -0,01 | Nej | Ikke standardiseret |