Abstract

We use exogenous variation in the skills that children have at the beginning of kindergarten to measure the extent to which “skills beget skills” in this context. Children who are relatively older when they begin kindergarten score higher on measures of cognitive and non-cognitive achievement at the beginning of kindergarten. Their scores on cognitive assessments grow faster during kindergarten and first grade. However, after first grade the scores of younger entrants catch up. We find no evidence that the growth in non-cognitive measures differs between older and younger entrants. Finally, we provide evidence suggesting that schools are not the cause of the younger students’ faster growth after first grade.

Studiedesign
Instrument variabel estimation
Dansk studie
Nej
Nordiske studier
Nej
Fuld reference
Lubotsky, D. & Kaestner, R. (2016). Do 'Skills Beget Skills'? Evidence on the effect of kindergarten entrance age on the evolution of cognitive and non-cognitive skill gaps in childhood. Economics of education review; 53: 194-206
Investeringsdetalje Målgruppe Køn Effektmål overordnet Effektmål detaljeret Effekt Signifikant Enhed
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Testresultater Item Response Theory (IRT) testresultater, læsning, 0. klasse 5,16 Ja Ikke standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Testresultater Item Response Theory (IRT) testresultater, matematik, 0. klasse 7,58 Ja Ikke standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel Villighed til at lære, 0.klasse 0,49 Ja Ikke standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel Interpersonelle færdigheder, 0. klasse 0,20 Ja Ikke standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel Selvkontrol, 0. klasse 0,13 Ja Ikke standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel Internaliseret problemadfærd, 0. klasse -0,13 Ja Ikke standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel Eksternaliseret problemadfærd, 0. klasse -0,13 Ja Ikke standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Testresultater Peabody Individual Achievement Test (PIAT) testresultater, matematik, 0. klasse 2,69 Ja Ikke standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Testresultater Peabody Individual Achievement Test (PIAT) testresultater, læsegenkendelighed, 0. klasse 2,47 Ja Ikke standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Testresultater Peabody Individual Achievement Test (PIAT) testresultater, læseforståelse, 0. klasse 2,44 Ja Ikke standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel Behavioral Problems Index (BPI), eksternaliserende adfærd, 0. klasse -0,27 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel Behavioral Problems Index (BPI), internaliserende adfærd, 0. klasse 0,23 Nej Standardiseret