Abstract

We identify effects of age at school entry (ASE) on the development of child temperament. Our analysis is based on psychometric measures from a longitudinal cohort study of children in the Rhine-Neckar region in central Germany. In children with a higher ASE due to a birthday late in the year, we find more favorable outcomes with respect to several temperamental dimensions: These children are more persistent and less often hyperactive. The findings are robust if we control for the respective temperamental dimension before entering school. We also show that the ASE effect on persistence is stable over time by comparing the children at age eight and age eleven, after the children have entered Germany’s segregated secondary-school tracks. At age eleven, we additionally find significant ASE effects on adaptability to change. Overall, the results point to a high degree of malleability in the considered non-cognitive skills after school entrance.

Studiedesign
Instrument variabel estimation
Dansk studie
Nej
Nordiske studier
Nej
Fuld reference
Mühlenweg, A., D. Blomeyer, H. Stichnoth & M. Laucht (2012). Effects of Age at School Entry (ASE) on the Development of Non-Cognitive Skills Evidence from Psychometric Data. Economics of education review; 31: 68-76
Investeringsdetalje Målgruppe Køn Effektmål overordnet Effektmål detaljeret Effekt Signifikant Enhed
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel Andel hyperaktiv ved 8-års-alderen, pct. point -41,00 Nej Ikke standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel Tilbagetrukkenhed ved 8-års-alderen -0,15 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel Beroligelse ved 8-års-alderen 0,53 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel Tilpasningsevne ved 8-års-alderen 0,21 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel Emotionalitet ved 8-års-alderen 0,07 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel Opmærksomhedsevne ved 8-års-alderen 1,06 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel Reaktionsintensitet ved 8-års alderen Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel Andel irritabilitet ved 8-års-alderen, pct. point -3,00 Nej Ikke standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel Biologiske funktioners regularitet ved 8-års-alderen -0,21 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel Reaktion på ændringer og ekstern stimulans ved 8-års-alderen -0,48 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Testresultater IQ testresultater ved 8-års-alderen 0,00 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel Andel hyperaktiv ved 11-års-alderen, pct. point -20,00 Nej Ikke standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel Tilbagetrukkenhed ved 11-års-alderen 0,06 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel Tilpasningsevne ved 11-års-alderen 1,10 Ja Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel Emotionalitet ved 11-års-alderen 0,15 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel Opmærksomhedsevne ved 11-års-alderen 1,19 Ja Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel Reaktionsintensitet ved 11-års-alderen -0,77 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel Andel irritabilitet ved 11-års-alderen, pct. point -36,00 Nej Ikke standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel Biologiske funktioners regularitet ved 11-års-alderen 0,04 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel Reaktion på ændringer og ekstern stimulans ved 11-års-alderen -0,81 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Testresultater IQ testresultater ved 11-års-alderen 0,21 Nej Standardiseret