En god start. Betydningen af alder ved skolestart for barnets udvikling
Sivertsen H. H. (2015)
Sivertsen H. H. (2015)
Denne rapport undersøger, hvordan barnets skolestartsalder påvirker barnet i skoletiden og resten af livet. Rapporten giver først en kort gen-nemgang af de gældende regler og tendenser. Dernæst gennemgås ho-vedkonklusionerne fra de sidste tredive års økonomisk forskning om betydningen af skolestartsalder. Til sidst præsenteres en analyse af, hvor-dan skolestartsalderen er relateret til præstationer i de nationale test og barnets trivsel som 7- og 11-årig.
Investeringsdetalje | Målgruppe | Køn | Effektmål overordnet | Effektmål detaljeret | Effekt | Signifikant | Enhed |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Et år ældre ved skolestart | 0. klasse | Samlet | Testresultater | De Nationale Test (DNT) testresultater, læsning, 2. klasse | 0,56 | Ja | Standardiseret |
Et år ældre ved skolestart | 0. klasse | Samlet | Testresultater | De Nationale Test (DNT) testresultater, læsning, 4. klasse | 0,46 | Ja | Standardiseret |
Et år ældre ved skolestart | 0. klasse | Samlet | Testresultater | De Nationale Test (DNT) testresultater, læsning, 6. klasse | 0,20 | Nej | Standardiseret |
Et år ældre ved skolestart | 0. klasse | Samlet | Testresultater | De Nationale Test (DNT) testresultater, læsning, 8. klasse | -0,21 | Nej | Standardiseret |
Et år ældre ved skolestart | 0. klasse | Samlet | Testresultater | De Nationale Test (DNT) testresultater, matematik, 3. klasse | 0,56 | Ja | Standardiseret |
Et år ældre ved skolestart | 0. klasse | Samlet | Testresultater | De Nationale Test (DNT) testresultater, matematik, 6. klasse | 0,14 | Nej | Standardiseret |
Et år ældre ved skolestart | 0. klasse | Samlet | Trivsel | The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), aggregeret problemmål, 7 år | -0,71 | Ja | Standardiseret |
Et år ældre ved skolestart | 0. klasse | Samlet | Trivsel | The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), emotionelle problemer, 7 år | -0,41 | Ja | Standardiseret |
Et år ældre ved skolestart | 0. klasse | Samlet | Trivsel | The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), adfærdsproblemer, 7 år | -0,27 | Nej | Standardiseret |
Et år ældre ved skolestart | 0. klasse | Samlet | Trivsel | The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), hyperaktivitet, 7 år | -0,88 | Ja | Standardiseret |
Et år ældre ved skolestart | 0. klasse | Samlet | Trivsel | The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), problemer ift. jævnaldrende, 7 år | -0,17 | Nej | Standardiseret |
Et år ældre ved skolestart | 0. klasse | Samlet | Trivsel | The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), sociale styrker, 7 år | 0,55 | Nej | Standardiseret |
Et år ældre ved skolestart | 0. klasse | Samlet | Trivsel | The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), aggregeret problemmål, 11 år | -0,41 | Nej | Standardiseret |
Et år ældre ved skolestart | 0. klasse | Samlet | Trivsel | The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), emotionelle problemer, 11 år | -0,12 | Nej | Standardiseret |
Et år ældre ved skolestart | 0. klasse | Samlet | Trivsel | The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), adfærdsproblemer, 11 år | 0,02 | Nej | Standardiseret |
Et år ældre ved skolestart | 0. klasse | Samlet | Trivsel | The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), hyperaktivitet, 11 år | -0,49 | Nej | Standardiseret |
Et år ældre ved skolestart | 0. klasse | Samlet | Trivsel | The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), problemer ift. jævnaldrende, 11 år | -0,48 | Nej | Standardiseret |
Et år ældre ved skolestart | 0. klasse | Samlet | Trivsel | The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), sociale styrker, 11 år | 0,27 | Nej | Standardiseret |