Abstract

Denne rapport undersøger, hvordan barnets skolestartsalder påvirker barnet i skoletiden og resten af livet. Rapporten giver først en kort gen-nemgang af de gældende regler og tendenser. Dernæst gennemgås ho-vedkonklusionerne fra de sidste tredive års økonomisk forskning om betydningen af skolestartsalder. Til sidst præsenteres en analyse af, hvor-dan skolestartsalderen er relateret til præstationer i de nationale test og barnets trivsel som 7- og 11-årig.

Studiedesign
Regression discontinuity design
Dansk studie
Ja
Nordiske studier
Nej
Fuld reference
Sivertsen H. H. (2015). En god start.Betydningen af alder ved skolestart for barnets udvikling. SFI 15:38
Investeringsdetalje Målgruppe Køn Effektmål overordnet Effektmål detaljeret Effekt Signifikant Enhed
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Testresultater De Nationale Test (DNT) testresultater, læsning, 2. klasse 0,56 Ja Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Testresultater De Nationale Test (DNT) testresultater, læsning, 4. klasse 0,46 Ja Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Testresultater De Nationale Test (DNT) testresultater, læsning, 6. klasse 0,20 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Testresultater De Nationale Test (DNT) testresultater, læsning, 8. klasse -0,21 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Testresultater De Nationale Test (DNT) testresultater, matematik, 3. klasse 0,56 Ja Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Testresultater De Nationale Test (DNT) testresultater, matematik, 6. klasse 0,14 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), aggregeret problemmål, 7 år -0,71 Ja Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), emotionelle problemer, 7 år -0,41 Ja Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), adfærdsproblemer, 7 år -0,27 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), hyperaktivitet, 7 år -0,88 Ja Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), problemer ift. jævnaldrende, 7 år -0,17 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), sociale styrker, 7 år 0,55 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), aggregeret problemmål, 11 år -0,41 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), emotionelle problemer, 11 år -0,12 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), adfærdsproblemer, 11 år 0,02 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), hyperaktivitet, 11 år -0,49 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), problemer ift. jævnaldrende, 11 år -0,48 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), sociale styrker, 11 år 0,27 Nej Standardiseret