Abstract

In Sweden, children typically start school the year they turn seven. We combine this school entry cut‐off with individuals' birthdates to estimate effects of school starting age (SSA) on educational attainment and long‐run labour market outcomes. We find that school entry age raises educational attainment and show that postponing tracking until age 16 reduces the effect of SSA on educational attainment. On average, SSA only affects the allocation of labour supply over the life‐cycle and leaves prime‐age earnings unaffected. But for individuals with low‐educated parents, we find that prime‐age earnings increase in response to age at school start.

Studiedesign
Regression discontinuity design
Dansk studie
Nej
Nordiske studier
Ja
Fuld reference
Fredriksson, P, Öckert, B. (2014). Life-cycle effect of age at school start. The economic journal; 124(579): 977-1004
Investeringsdetalje Målgruppe Køn Effektmål overordnet Effektmål detaljeret Effekt Signifikant Enhed
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Uddannelse Antal års uddannelse som 45-årig 0,16 Ja Ikke standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Piger Uddannelse Antal års uddannelse som 45-årig 0,18 Ja Ikke standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Drenge Uddannelse Antal års uddannelse som 45-årig 0,13 Ja Ikke standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Beskæftigelse Andel beskæftiget, 25-54 årige, pct. point 0,33 Ja Ikke standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Beskæftigelse Andel beskæftiget fuldtid, 41-45 årige, pct. point 0,27 Nej Ikke standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Arbejdsudbud Løn, 41-45 årige, pct. -0,27 Nej Ikke standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Piger Beskæftigelse Andel beskæftiget, 25-54 årige, pct. point 0,68 Ja Ikke standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Piger Beskæftigelse Andel beskæftiget fuldtid, 41-45 årige, pct. point 0,73 Ja Ikke standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Piger Arbejdsudbud Løn, 41-45 årige, pct. 0,14 Nej Ikke standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Drenge Beskæftigelse Andel beskæftiget, 25-54 årige, pct. point -0,04 Nej Ikke standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Drenge Beskæftigelse Andel beskæftiget fuldtid, 41-45 årige, pct. point -0,13 Nej Ikke standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Drenge Arbejdsudbud Løn, 41-45 årige, pct. -0,81 Ja Ikke standardiseret