Abstract

Using linked Danish survey and register data, we estimate the causal effect of age at kindergarten entry on mental health. Danish children are supposed to enter kindergarten in the calendar year in which they turn 6 years. In a "fuzzy" regression-discontinuity design based on this rule and exact dates of birth, we find that a 1-year delay in kindergarten entry dramatically reduces inattention/hyperactivity at age 7 (effect size = –0.73), a measure of self-regulation with strong negative links to student achievement. The effect is primarily identified for girls but persists at age 11.

Studiedesign
Regression discontinuity design
Dansk studie
Ja
Nordiske studier
Nej
Fuld reference
Dee TS, Sievertsen HH (2018). The gift of time? School starting age and mental health. Health Economics; 27(5): 781-802
Investeringsdetalje Målgruppe Køn Effektmål overordnet Effektmål detaljeret Effekt Signifikant Enhed
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), emotionelle problemer, 7 år -0,34 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), adfærdsproblemer, 7 år -0,26 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), hyperactivitet, 7 år -0,73 Ja Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), problemer i forhold til jævnaldrene, 7 år -0,20 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), sociale styrker, 7 år 0,48 Ja Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Drenge Trivsel The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), emotionelle problemer, 7 år 0,08 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Drenge Trivsel The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), adfærdsproblemer, 7 år -0,47 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Drenge Trivsel The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), hyperactivitet, 7 år -1,09 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Drenge Trivsel The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), problemer i forhold til jævnaldrene, 7 år 0,05 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Drenge Trivsel The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), sociale styrker, 7 år 0,40 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Piger Trivsel The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), emotionelle problemer, 7 år -0,53 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Piger Trivsel The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), adfærdsproblemer, 7 år -0,21 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Piger Trivsel The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), hyperactivitet, 7 år -0,59 Ja Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Piger Trivsel The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), problemer i forhold til jævnaldrene, 7 år -0,35 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Piger Trivsel The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), sociale styrker, 7 år 0,54 Ja Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), emotionelle problemer, 11 år -0,01 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), adfærdsproblemer, 11 år -0,06 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), hyperactivitet, 11 år -0,69 Ja Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), problemer i forhold til jævnaldrene, 11 år -0,50 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Samlet Trivsel The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), sociale styrker, 11 år 0,24 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Drenge Trivsel The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), emotionelle problemer, 11 år 0,87 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Drenge Trivsel The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), adfærdsproblemer, 11 år 0,35 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Drenge Trivsel The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), hyperactivitet, 11 år -1,55 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Drenge Trivsel The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), sociale styrker, 11 år 0,10 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Piger Trivsel The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), emotionelle problemer, 11 år -0,23 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Piger Trivsel The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), adfærdsproblemer, 11 år -0,16 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Piger Trivsel The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), hyperactivitet, 11 år -0,43 Ja Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Piger Trivsel The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), problemer i forhold til jævnaldrene, 11 år -0,26 Nej Standardiseret
Et år ældre ved skolestart 0. klasse Piger Trivsel The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), sociale styrker, 11 år 0,25 Nej Standardiseret