Effekter for investeringen: Pædagogiske kompetencer i kommunale daginstitutioner
Nedenfor findes en oversigt over samtlige indtastede effektstørrelser. Klik på "Søg blandt effekter" for at afgrænse din søgning.
Studie ID | Term ID | Kilde | Investeringsdetalje | Målgruppe | Overordnet effektmål | Effektmål detaljeret | Køn | Effekt | Signifikant | Studiedesign | Enhed | Dansk |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
347 | 15 | Bleses et al. (2021) | Kompetenceudvikling af det pædagogiske personale | 0-2 årige | Sprog | Receptiv ordforråd, 0-2 årige | Samlet | 0,13 | Ja | Lodtrækningsforsøg | Standardiseret | Ja |
347 | 15 | Bleses et al. (2021) | Kompetenceudvikling af det pædagogiske personale | 0-2 årige | Trivsel | Social–Emotional Assessment/Evaluation Measure (SEAM), selvregulering og samarbejde, 0-2 årige | Samlet | 0,06 | Nej | Lodtrækningsforsøg | Standardiseret | Ja |
347 | 15 | Bleses et al. (2021) | Kompetenceudvikling af det pædagogiske personale | 0-2 årige | Trivsel | Social–Emotional Assessment/Evaluation Measure (SEAM), empati, 0-2 årige | Samlet | 0,10 | Ja | Lodtrækningsforsøg | Standardiseret | Ja |
347 | 15 | Bleses et al. (2021) | Kompetenceudvikling af det pædagogiske personale | 0-2 årige | Sprog | Regning, 0-2 årige | Samlet | 0,34 | Ja | Lodtrækningsforsøg | Standardiseret | Ja |
347 | 15 | Bleses et al. (2021) | Kompetenceudvikling af det pædagogiske personale | 0-2 årige | Sprog | Matematisk sprogbrug, 0-2 årige | Samlet | 0,59 | Ja | Lodtrækningsforsøg | Standardiseret | Ja |
347 | 15 | Bleses et al. (2021) | Kompetenceudvikling af det pædagogiske personale | 0-2 årige | Sprog | Sprogbrug, 0-2 årige | Samlet | 0,03 | Nej | Lodtrækningsforsøg | Standardiseret | Ja |
347 | 15 | Bleses et al. (2021) | Kompetenceudvikling af det pædagogiske personale | 0-2 årige | Sprog | Produktiv ordforråd, 0-2 årige | Samlet | 0,10 | Ja | Lodtrækningsforsøg | Standardiseret | Ja |
336 | 15 | Walters (2015) | Uddannet pædagog blandt personalet | 3-5 årige | Trivsel | Trivsel, 1. klasse | Samlet | -0,04 | Nej | Instrument variabel estimation | Standardiseret | Nej |
336 | 15 | Walters (2015) | Uddannet pædagog blandt personalet | 3-5 årige | Testresultater | Testresultater, 1. klasse | Samlet | 0,05 | Nej | Instrument variabel estimation | Standardiseret | Nej |
335 | 15 | Blau (1999) | Uddannet pædagog blandt personalet | 3-5 årige | Testresultater | Peabody Picture Vocabulary Test (PPVT) testresultater, læsning, 3 år | Samlet | 1,50 | Nej | Regression | Ikke standardiseret | Nej |
335 | 15 | Blau (1999) | Uddannet pædagog blandt personalet | 3-5 årige | Testresultater | Peabody Individual Achievement Tests (PIAT) testresultater, læsning, 5 år | Samlet | -0,56 | Nej | Regression | Ikke standardiseret | Nej |
335 | 15 | Blau (1999) | Uddannet pædagog blandt personalet | 3-5 årige | Testresultater | Peabody Individual Achievement Tests (PIAT) testresultater, matematik, 5 år | Samlet | 1,92 | Nej | Regression | Ikke standardiseret | Nej |
335 | 15 | Blau (1999) | Uddannet pædagog blandt personalet | 3-5 årige | Trivsel | Behavior Problems Index (BPI), 4 år | Samlet | 2,20 | Nej | Regression | Ikke standardiseret | Nej |
333 | 15 | Drange og Rønning (2020) | Pædagogandel øges med 1 pct. point | 0-2 årige | Testresultater | Testresultater, læsning, 1. til 3. klasse | Samlet | 0,00 | Nej | Regression | Standardiseret | Nej |
333 | 15 | Drange og Rønning (2020) | Pædagogandel øges med 1 pct. point | 0-2 årige | Testresultater | Testresultater, matematik, 1. til 3. klasse | Samlet | 0,00 | Nej | Regression | Standardiseret | Nej |
331 | 15 | Det Økonomiske Råd (2021) | Pædagogandel øges med 1 pct. point | 3-5 årige | Mentalt helbred | Andel kontakt til psykiatrien, pct. point, 18-årig | Samlet | 0,03 | Nej | Paneldatamodel | Ikke standardiseret | Ja |
331 | 15 | Det Økonomiske Råd (2021) | Pædagogandel øges med 1 pct. point | 0-2 årige | Afgangskarakterer | Afgangskarakterer, mundtlig dansk, 9. klasse | Samlet | 0,02 | Nej | Paneldatamodel | Ikke standardiseret | Ja |
331 | 15 | Det Økonomiske Råd (2021) | Pædagogandel øges med 1 pct. point | 0-2 årige | Afgangskarakterer | Afgangskarakterer, skriftligt dansk, 9. klasse | Samlet | 0,02 | Ja | Paneldatamodel | Ikke standardiseret | Ja |
331 | 15 | Det Økonomiske Råd (2021) | Pædagogandel øges med 1 pct. point | 0-2 årige | Afgangskarakterer | Afgangskarakterer, matematik, 9. klasse | Samlet | 0,00 | Nej | Paneldatamodel | Ikke standardiseret | Ja |
331 | 15 | Det Økonomiske Råd (2021) | Pædagogandel øges med 1 pct. point | 0-2 årige | Testresultater | De Nationale Test (DNT) testresultater, læsning, 4. klasse | Samlet | 0,03 | Nej | Paneldatamodel | Standardiseret | Ja |
331 | 15 | Det Økonomiske Råd (2021) | Pædagogandel øges med 1 pct. point | 0-2 årige | Testresultater | De Nationale Test (DNT) testresultater, læsning, 6. klasse | Samlet | 0,05 | Nej | Paneldatamodel | Standardiseret | Ja |
331 | 15 | Det Økonomiske Råd (2021) | Pædagogandel øges med 1 pct. point | 0-2 årige | Testresultater | De Nationale Test (DNT) testresultater, læsning, 8. klasse | Samlet | 0,09 | Nej | Paneldatamodel | Standardiseret | Ja |
331 | 15 | Det Økonomiske Råd (2021) | Pædagogandel øges med 1 pct. point | 0-2 årige | Testresultater | De Nationale Test (DNT) testresultater, matematik, 6. klasse | Samlet | -0,04 | Nej | Paneldatamodel | Standardiseret | Ja |
331 | 15 | Det Økonomiske Råd (2021) | Pædagogandel øges med 1 pct. point | 0-2 årige | Specialundervisning | Andel specialundervisning, pct. point, 7. klasse | Samlet | -0,02 | Nej | Paneldatamodel | Ikke standardiseret | Ja |
331 | 15 | Det Økonomiske Råd (2021) | Pædagogandel øges med 1 pct. point | 0-2 årige | Mentalt helbred | Andel kontakt til psykiatrien, pct. point, 10-årig | Samlet | 0,03 | Nej | Paneldatamodel | Ikke standardiseret | Ja |
331 | 15 | Det Økonomiske Råd (2021) | Pædagogandel øges med 1 pct. point | 0-2 årige | Mentalt helbred | Andel kontakt til psykiatrien, pct. point, 15-årig | Samlet | 0,03 | Nej | Paneldatamodel | Ikke standardiseret | Ja |
331 | 15 | Det Økonomiske Råd (2021) | Pædagogandel øges med 1 pct. point | 0-2 årige | Mentalt helbred | Andel kontakt til psykiatrien, pct. point, 18-årig | Samlet | -0,08 | Nej | Paneldatamodel | Ikke standardiseret | Ja |
331 | 15 | Det Økonomiske Råd (2021) | Pædagogandel øges med 1 pct. point | 3-5 årige | Afgangskarakterer | Afgangskarakterer, mundtlig dansk, 9. klasse | Samlet | 0,00 | Nej | Paneldatamodel | Ikke standardiseret | Ja |
331 | 15 | Det Økonomiske Råd (2021) | Pædagogandel øges med 1 pct. point | 3-5 årige | Afgangskarakterer | Afgangskarakterer, skriftligt dansk, 9. klasse | Samlet | 0,00 | Nej | Paneldatamodel | Ikke standardiseret | Ja |
331 | 15 | Det Økonomiske Råd (2021) | Pædagogandel øges med 1 pct. point | 3-5 årige | Afgangskarakterer | Afgangskarakterer, matematik, 9. klasse | Samlet | 0,01 | Nej | Paneldatamodel | Ikke standardiseret | Ja |
331 | 15 | Det Økonomiske Råd (2021) | Pædagogandel øges med 1 pct. point | 3-5 årige | Testresultater | De Nationale Test (DNT) testresultater, læsning, 4. klasse | Samlet | 0,00 | Nej | Paneldatamodel | Ikke standardiseret | Ja |
331 | 15 | Det Økonomiske Råd (2021) | Pædagogandel øges med 1 pct. point | 3-5 årige | Testresultater | De Nationale Test (DNT) testresultater, læsning, 6. klasse | Samlet | 0,11 | Nej | Paneldatamodel | Ikke standardiseret | Ja |
331 | 15 | Det Økonomiske Råd (2021) | Pædagogandel øges med 1 pct. point | 3-5 årige | Testresultater | De Nationale Test (DNT) testresultater, læsning, 8. klasse | Samlet | 0,08 | Nej | Paneldatamodel | Ikke standardiseret | Ja |
331 | 15 | Det Økonomiske Råd (2021) | Pædagogandel øges med 1 pct. point | 3-5 årige | Testresultater | De Nationale Test (DNT) testresultater, matematik, 6. klasse | Samlet | 0,03 | Nej | Paneldatamodel | Ikke standardiseret | Ja |
331 | 15 | Det Økonomiske Råd (2021) | Pædagogandel øges med 1 pct. point | 3-5 årige | Specialundervisning | Andel specialundervisning, pct. point, 7. klasse | Samlet | -0,09 | Nej | Paneldatamodel | Ikke standardiseret | Ja |
331 | 15 | Det Økonomiske Råd (2021) | Pædagogandel øges med 1 pct. point | 3-5 årige | Mentalt helbred | Andel kontakt til psykiatrien, pct. point, 10-årig | Samlet | 0,04 | Nej | Paneldatamodel | Ikke standardiseret | Ja |
331 | 15 | Det Økonomiske Råd (2021) | Pædagogandel øges med 1 pct. point | 3-5 årige | Mentalt helbred | Andel kontakt til psykiatrien, pct. point, 15-årig | Samlet | 0,04 | Nej | Paneldatamodel | Ikke standardiseret | Ja |
330 | 15 | Kjeldsen (2018) | Pædagogandel øges med 1 pct. point | 0-2 årige | Beskæftigelse | Andel uger i beskæftigelse, fædre, pct. point | Samlet | -0,01 | Nej | Regression | Ikke standardiseret | Ja |
330 | 15 | Kjeldsen (2018) | Pædagogandel øges med 1 pct. point | 0-2 årige | Beskæftigelse | Andel uger i beskæftigelse, mødre, pct. point | Samlet | 0,02 | Nej | Regression | Ikke standardiseret | Ja |
330 | 15 | Kjeldsen (2018) | Pædagogandel øges med 1 pct. point | 0-2 årige | Beskæftigelse | Andel fuldtidsbeskæftiget, fædre, pct. point | Samlet | 0,03 | Nej | Regression | Ikke standardiseret | Ja |
330 | 15 | Kjeldsen (2018) | Pædagogandel øges med 1 pct. point | 0-2 årige | Beskæftigelse | Andel fuldtidsbeskæftiget, mødre, pct. point | Samlet | 0,16 | Ja | Regression | Ikke standardiseret | Ja |
329 | 15 | Bleses et al. (2021) | Kompetenceudvikling af det pædagogiske personale | 3-5 årige | Testresultater | De Nationale Test (DNT) testresultater, afkodning, 2. klasse | Samlet | 0,08 | Nej | Lodtrækningsforsøg | Standardiseret | Ja |
329 | 15 | Bleses et al. (2021) | Kompetenceudvikling af det pædagogiske personale | 3-5 årige | Testresultater | De Nationale Test (DNT) testresultater, sprogforståelse, 2. klasse | Samlet | 0,10 | Nej | Lodtrækningsforsøg | Standardiseret | Ja |
329 | 15 | Bleses et al. (2021) | Kompetenceudvikling af det pædagogiske personale | 3-5 årige | Testresultater | De Nationale Test (DNT) testresultater, tekstforståelse, 2. klasse | Samlet | 0,10 | Nej | Lodtrækningsforsøg | Standardiseret | Ja |
328 | 15 | Bleses et al. (2019) | Kompetenceudvikling af det pædagogiske personale | 3-5 årige | Sprog | Sprogvurdering 3-6, talesproglige kompetencer, 3-5 årige | Samlet | 0,13 | Nej | Lodtrækningsforsøg | Standardiseret | Ja |
328 | 15 | Bleses et al. (2019) | Kompetenceudvikling af det pædagogiske personale | 3-5 årige | Sprog | Sprogvurdering 3-6, før-skriftlige kompetencer, 3-5 årige | Samlet | 0,27 | Ja | Lodtrækningsforsøg | Standardiseret | Ja |
327 | 15 | Bleses et al. (2020) | Kompetenceudvikling af det pædagogiske personale | 0-2 årige | Sprog | Sprogbrug, 0-2 årige | Samlet | 0,19 | Ja | Lodtrækningsforsøg | Standardiseret | Ja |
327 | 15 | Bleses et al. (2020) | Kompetenceudvikling af det pædagogiske personale | 0-2 årige | Sprog | Ordforråd, 0-2 årige | Samlet | 0,27 | Ja | Lodtrækningsforsøg | Standardiseret | Ja |
327 | 15 | Bleses et al. (2020) | Kompetenceudvikling af det pædagogiske personale | 0-2 årige | Sprog | Matematisk sprog, 0-2 årige | Samlet | 0,80 | Ja | Lodtrækningsforsøg | Standardiseret | Ja |
327 | 15 | Bleses et al. (2020) | Kompetenceudvikling af det pædagogiske personale | 0-2 årige | Sprog | Regning, 0-2 årige | Samlet | 0,55 | Ja | Lodtrækningsforsøg | Standardiseret | Ja |
327 | 15 | Bleses et al. (2020) | Kompetenceudvikling af det pædagogiske personale | 0-2 årige | Trivsel | Social–Emotional Assessment/Evaluation Measure (SEAM), empati, 0-2 årige | Samlet | 0,12 | Nej | Lodtrækningsforsøg | Standardiseret | Ja |
327 | 15 | Bleses et al. (2020) | Kompetenceudvikling af det pædagogiske personale | 0-2 årige | Trivsel | Social–Emotional Assessment/Evaluation Measure (SEAM), selvregulering og samarbejde, 0-2 årige | Samlet | 0,00 | Nej | Lodtrækningsforsøg | Standardiseret | Ja |
326 | 15 | Jensen og Rasmussen (2019) | Kompetenceudvikling af det pædagogiske personale | 3-5 årige | Testresultater | Testresultater, 3-5 årige | Samlet | 0,35 | Ja | Meta-analyse | Standardiseret | Ja |
325 | 15 | Bauchmüller et al. (2014) | Pædagogandel øges med 1 pct. point |
3-5 årige | Afgangskarakterer | Afgangskarakterer, dansk, 9. klasse | Samlet | 0,00 | Ja | Regression | Standardiseret | Ja |
324 | 15 | Jensen et al. (2013) | Kompetenceudvikling af det pædagogiske personale | 3-5 årige | Trivsel | The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), sociale styrker, 3-5 årige | Samlet | 0,20 | Ja | Lodtrækningsforsøg | Standardiseret | Ja |
324 | 15 | Jensen et al. (2013) | Kompetenceudvikling af det pædagogiske personale | 3-5 årige | Trivsel | The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), hyperactivitet, 3-5 årige | Samlet | -0,20 | Ja | Lodtrækningsforsøg | Standardiseret | Ja |
324 | 15 | Jensen et al. (2013) | Kompetenceudvikling af det pædagogiske personale | 3-5 årige | Trivsel | The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), problemer i forhold til jævnaldrene, 3-5 årige | Samlet | 0,14 | Ja | Lodtrækningsforsøg | Standardiseret | Ja |
324 | 15 | Jensen et al. (2013) | Kompetenceudvikling af det pædagogiske personale | 3-5 årige | Trivsel | The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), emotionelle problemer, 3-5 årige | Samlet | -0,15 | Ja | Lodtrækningsforsøg | Standardiseret | Ja |
324 | 15 | Jensen et al. (2013) | Kompetenceudvikling af det pædagogiske personale | 3-5 årige | Trivsel | The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), adfærdsproblemer, 3-5 årige | Samlet | -0,20 | Ja | Lodtrækningsforsøg | Standardiseret | Ja |
323 | 15 | Jensen et al. (2017) | Kompetenceudvikling af det pædagogiske personale | 3-5 årige | Trivsel | The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), adfærdsproblemer, 3-5 årige | Samlet | -0,26 | Ja | Lodtrækningsforsøg | Standardiseret | Ja |
323 | 15 | Jensen et al. (2017) | Kompetenceudvikling af det pædagogiske personale | 3-5 årige | Trivsel | The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), total, 3-5 årige | Samlet | 0,38 | Ja | Lodtrækningsforsøg | Standardiseret | Ja |
323 | 15 | Jensen et al. (2017) | Kompetenceudvikling af det pædagogiske personale | 3-5 årige | Trivsel | The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), sociale styrker, 3-5 årige | Samlet | 0,17 | Nej | Lodtrækningsforsøg | Ikke standardiseret | Ja |
323 | 15 | Jensen et al. (2017) | Kompetenceudvikling af det pædagogiske personale | 3-5 årige | Trivsel | The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), problemer i forhold til jævnaldrene, 3-5 årige | Samlet | -0,15 | Nej | Lodtrækningsforsøg | Standardiseret | Ja |
323 | 15 | Jensen et al. (2017) | Kompetenceudvikling af det pædagogiske personale | 3-5 årige | Trivsel | The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), hyperactivitet, 3-5 årige | Samlet | -0,13 | Nej | Lodtrækningsforsøg | Standardiseret | Ja |
323 | 15 | Jensen et al. (2017) | Kompetenceudvikling af det pædagogiske personale | 3-5 årige | Trivsel | The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), emotionelle problemer, 3-5 årige | Samlet | -0,23 | Ja | Lodtrækningsforsøg | Standardiseret | Ja |