Lærernes baggrund: Kompetencer, køn og erfaring
Mikkelsen MF (2013)
Mikkelsen MF (2013)
Denne rapport undersøger sammenhængen mellem på den ene side lærernes baggrund, ressourcer og undervisning og på den anden side elevernes faglige præstationer i folkeskolen. Rapporten udarbejdes for Ministeriet for Børn og Undervisning på foranledning af Skolerådets Formandskab. Baggrunden for undersøgelsen er, at der stadig mangler en del i at nå den politiske målsætning om, at 95 pct. af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse. For at forbedre de unges forudsætninger for at gennemføre en ungdomsuddannelse er der derfor behov for mere viden om, hvad der kendetegner lærere, hvis elever opnår gode faglige præstationer i folkeskolen.
Investeringsdetalje | Målgruppe | Køn | Effektmål overordnet | Effektmål detaljeret | Effekt | Signifikant | Enhed |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lærer med undervisningskompetence i faget (formelle eller vurderede) | 9. klasse | Samlet | Afgangskarakterer | Afgangskarakterer, dansk og matematik, 9. klasse | 0,02 | Nej | Ikke standardiseret |
Ordinær læreruddannelse versus meritlærer eller lærer med anden uddannelse | 9. klasse | Samlet | Afgangskarakterer | Afgangskarakterer, dansk og matematik, 9. klasse | -0,09 | Ja | Ikke standardiseret |
Lærer med lang videregående uddannelse | 9. klasse | Samlet | Afgangskarakterer | Afgangskarakterer, dansk og matematik, 9. klasse | -0,02 | Nej | Ikke standardiseret |
Lærer med diplomuddannelse | 9. klasse | Samlet | Afgangskarakterer | Afgangskarakterer, dansk og matematik, 9. klasse | 0,00 | Nej | Ikke standardiseret |