Kompetenceudvikling og kompetencedækning i folkeskolen
Bjørnholt B, Kristensen N, Jacobsen RH, Bæk TA, Iversen K, Skov PR, Justesen K, Jensen JM (2017)
Bjørnholt B, Kristensen N, Jacobsen RH, Bæk TA, Iversen K, Skov PR, Justesen K, Jensen JM (2017)
I denne rapport undersøges kompetenceudvikling og kompetencedækning i folkeskolen, og der gøres status på muligheden for at realisere målsætningen om fuld kompetencedækning. Det gøres gennem en analyse af kommuner og skolers kompetenceindsats samt af professionshøjskolernes udbud af kompetenceudvikling. Dertil kommer en analyse af omkostningerne ved at realisere målsætningen og en undersøgelse af effekten af undervisningsfagskompetence på elevernes læring samt sammenhæng til undervisernes undervisningspraksis og elevernes faglige interesse og deltagelse.
Investeringsdetalje | Målgruppe | Køn | Effektmål overordnet | Effektmål detaljeret | Effekt | Signifikant | Enhed |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lærer med undervisningskompetence i faget (formelle eller vurderede) | 6. klasse | Samlet | Testresultater | De Nationale Test testresultater, læsning eller matematik, 6. klasse | 0,02 | Ja | Standardiseret |
Lærer med undervisningskompetence i faget (formelle eller vurderede) | 9. klasse | Samlet | Afgangskarakterer | Afgangskarakterer, dansk eller matematik, 9. klasse | 0,01 | Nej | Standardiseret |