Abstract

This paper contributes to the class size literature by analysing whether short-run class size effects are constant across grade levels in compulsory school. Results are based on administrative data on all pupils enrolled in Danish public schools. Identification is based on a government-imposed class size cap that creates exogenous variation in class sizes. Significant (albeit modest) negative effects of class size increases are found for children at primary school levels. The effects on math achievement are statistically different across grade levels. Larger classes do not affect girls, non-Western immigrants and socioeconomically disadvantaged pupils more adversely than other pupils.

Studiedesign
Regression discontinuity design
Dansk studie
Ja
Nordiske studier
Nej
Fuld reference
Nandrup AB (2016) Do class size effects differ across grades ?, Education Economics, 24:1, 83-95
Investeringsdetalje Målgruppe Køn Effektmål overordnet Effektmål detaljeret Effekt Signifikant Enhed
Klassestørrelse reduceres med 1 elev 2. klasse Samlet Testresultater De Nationale Test (DNT) testresultater, læsning, 2. klasse 0,01 Ja Standardiseret
Klassestørrelse reduceres med 1 elev 3. klasse Samlet Testresultater De Nationale Test (DNT) testresultater, matematik, 3. klasse 0,01 Nej Standardiseret
Klassestørrelse reduceres med 1 elev 6. klasse Samlet Testresultater De Nationale Test (DNT) testresultater, læsning, 6. klasse 0,01 Ja Standardiseret
Klassestørrelse reduceres med 1 elev 6. klasse Samlet Testresultater De Nationale Test (DNT) testresultater, matematik, 6. klasse 0,01 Ja Standardiseret
Klassestørrelse reduceres med 1 elev 8. klasse Samlet Testresultater De Nationale Test (DNT) testresultater, læsning, 8. klasse 0,01 Nej Standardiseret
Klassestørrelse reduceres med 1 elev 8. klasse Samlet Testresultater De Nationale Test (DNT) testresultater, fysik, 8. klasse 0,00 Nej Standardiseret
Klassestørrelse reduceres med 1 elev 2. klasse Drenge Testresultater De Nationale Test (DNT) testresultater, læsning, 2. klasse 0,01 Nej Standardiseret
Klassestørrelse reduceres med 1 elev 2. klasse Piger Testresultater De Nationale Test (DNT) testresultater, læsning, 2. klasse 0,01 Nej Standardiseret
Klassestørrelse reduceres med 1 elev 3. klasse Drenge Testresultater De Nationale Test (DNT) testresultater, matematik, 3. klasse 0,02 Nej Standardiseret
Klassestørrelse reduceres med 1 elev 3. klasse Piger Testresultater De Nationale Test (DNT) testresultater, matematik, 3. klasse 0,02 Nej Standardiseret
Klassestørrelse reduceres med 1 elev 6. klasse Drenge Testresultater De Nationale Test (DNT) testresultater, læsning, 6. klasse 0,03 Ja Standardiseret
Klassestørrelse reduceres med 1 elev 6. klasse Piger Testresultater De Nationale Test (DNT) testresultater, læsning, 6. klasse 0,03 Ja Standardiseret
Klassestørrelse reduceres med 1 elev 6. klasse Drenge Testresultater De Nationale Test (DNT) testresultater, matematik, 6. klasse 0,03 Ja Standardiseret
Klassestørrelse reduceres med 1 elev 6. klasse Piger Testresultater De Nationale Test (DNT) testresultater, matematik, 6. klasse 0,02 Nej Standardiseret
Klassestørrelse reduceres med 1 elev 8. klasse Drenge Testresultater De Nationale Test (DNT) testresultater, læsning, 8. klasse -0,02 Nej Standardiseret
Klassestørrelse reduceres med 1 elev 8. klasse Piger Testresultater De Nationale Test (DNT) testresultater, læsning, 8. klasse -0,01 Nej Standardiseret
Klassestørrelse reduceres med 1 elev 8. klasse Drenge Testresultater De Nationale Test (DNT) testresultater, fysik, 8. klasse 0,00 Nej Standardiseret
Klassestørrelse reduceres med 1 elev 8. klasse Piger Testresultater De Nationale Test (DNT) testresultater, fysik, 8. klasse 0,01 Nej Standardiseret