Abstract

This article evaluates the long-term effects of class size in primary school. We use rich data from Sweden and exploit variation in class size created by a maximum class size rule. Smaller classes in the last three years of primary school (age 10 to 13) are beneficial for cognitive and noncognitive ability at age 13, and improve achievement at age 16. Most important, we find that smaller classes have positive effects on completed education, wages, and earnings at age 27 to 42. The estimated wage effect is large enough to pass a cost-benefit test.

Studiedesign
Regression discontinuity design
Dansk studie
Nej
Nordiske studier
Ja
Fuld reference
Fredriksson, Peter & Öckert, Björn & Oosterbeek, Hessel. (2013). Long-Term Effects of Class Size. Quarterly Journal of Economics. 249-285.
Investeringsdetalje Målgruppe Køn Effektmål overordnet Effektmål detaljeret Effekt Signifikant Enhed
Klassestørrelse reduceres med 1 elev 4., 5. og 6. klasse Samlet Uddannelse Antal års uddannelse som 27-42 årige 0,05 Ja Ikke standardiseret
Klassestørrelse reduceres med 1 elev 4., 5. og 6. klasse Samlet Arbejdsudbud Lønindkomst, pct., 27-42 år 0,63 Nej Ikke standardiseret
Klassestørrelse reduceres med 1 elev 4., 5. og 6. klasse Samlet Uddannelse Andel færdiggjort bachelorgrad, pct. point, 27-42 år 0,76 Nej Ikke standardiseret
Klassestørrelse reduceres med 1 elev 4., 5. og 6. klasse Drenge Uddannelse Antal års uddannelse som 27-42 årige 0,06 Nej Ikke standardiseret
Klassestørrelse reduceres med 1 elev 4., 5. og 6. klasse Piger Uddannelse Antal års uddannelse som 27-42 årige 0,05 Nej Ikke standardiseret
Klassestørrelse reduceres med 1 elev 4., 5. og 6. klasse Drenge Arbejdsudbud Lønindkomst, pct., 27-42 år 1,02 Nej Ikke standardiseret
Klassestørrelse reduceres med 1 elev 4., 5. og 6. klasse Piger Arbejdsudbud Lønindkomst, pct., 27-42 år 0,10 Nej Ikke standardiseret
Klassestørrelse reduceres med 1 elev 4., 5. og 6. klasse Drenge Uddannelse Andel færdiggjort bachelorgrad, pct. point, 27-42 år 0,65 Nej Ikke standardiseret
Klassestørrelse reduceres med 1 elev 4., 5. og 6. klasse Piger Uddannelse Andel færdiggjort bachelorgrad, pct. point, 27-42 år 0,86 Nej Ikke standardiseret
Klassestørrelse reduceres med 1 elev 4., 5. og 6. klasse Samlet Testresultater Testresultater, ordforråd og logisk tænkning, 13 år 0,03 Ja Standardiseret
Klassestørrelse reduceres med 1 elev 4., 5. og 6. klasse Samlet Trivsel Sociale kompetencer, 13 år 0,03 Ja Standardiseret
Klassestørrelse reduceres med 1 elev 4., 5. og 6. klasse Samlet Testresultater Testresultater, matematik, 10. klasse 0,02 Ja Standardiseret
Klassestørrelse reduceres med 1 elev 4., 5. og 6. klasse Drenge Testresultater Testresultater, ordforråd og logisk tænkning, 13 år 0,04 Ja Standardiseret
Klassestørrelse reduceres med 1 elev 4., 5. og 6. klasse Piger Testresultater Testresultater, ordforråd og logisk tænkning, 13 år 0,02 Nej Standardiseret
Klassestørrelse reduceres med 1 elev 4., 5. og 6. klasse Drenge Testresultater Testresultater, matematik, 10. klasse 0,02 Ja Standardiseret
Klassestørrelse reduceres med 1 elev 4., 5. og 6. klasse Piger Testresultater Testresultater, matematik, 10. klasse 0,02 Nej Standardiseret
Klassestørrelse reduceres med 1 elev 4., 5. og 6. klasse Drenge Trivsel Sociale kompetencer, 13 år 0,03 Ja Standardiseret
Klassestørrelse reduceres med 1 elev 4., 5. og 6. klasse Piger Trivsel Sociale kompetencer, 13 år 0,03 Nej Standardiseret