Abstract

Denne rapport undersøger sammenhængen mellem på den ene side lærernes baggrund, ressourcer og undervisning og på den anden side elevernes faglige præstationer i folkeskolen. Rapporten udarbejdes for Ministeriet for Børn og Undervisning på foranledning af Skolerådets Formandskab. Baggrunden for undersøgelsen er, at der stadig mangler en del i at nå den politiske målsætning om, at 95 pct. af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse. For at forbedre de unges forudsætninger for at gennemføre en ungdomsuddannelse er der derfor behov for mere viden om, hvad der kendetegner lærere, hvis elever opnår gode faglige præstationer i folkeskolen.

Studiedesign
Regression
Dansk studie
Ja
Nordiske studier
Nej
Fuld reference
Rangvid (2013). Klassestørrelse og undervisningstid. S. C. Winter, & V. Lehmann Nielsen (red.), Lærere, undervisning og elevpræstationer i folkeskolen SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd. SFI-Rapport Nr. 13:09
Investeringsdetalje Målgruppe Køn Effektmål overordnet Effektmål detaljeret Effekt Signifikant Enhed
Små klasser (10-18 elever) versus middelstore klasser (19-24 elever) 9. klasse Samlet Afgangskarakterer Afgangskarakterer, dansk og matematik, 9. klasse 0,00 Nej Ikke standardiseret
Små klasser (10-18 elever) versus store klasser (25-30 elever) 9. klasse Samlet Afgangskarakterer Afgangskarakterer, dansk og matematik, 9. klasse -0,02 Nej Ikke standardiseret